93 dagen - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Nanda - WaarBenJij.nu 93 dagen - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Nanda - WaarBenJij.nu

93 dagen

Blijf op de hoogte en volg Nanda

06 December 2017 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Lieve allemaal,

Het aftellen is begonnen want over 17 dagen zit mijn Schotse avontuur erop! Ik heb namelijk besloten om al met kerst terug te komen naar Nederland. Op 23 december zal ik arriveren op Schiphol. Voor nu een update van de afgelopen tijd!

Sinterklaas had op zijn tocht naar Nederland een aantal pakjes laten vallen van de stoomboot en die zijn aangekomen in Edinburgh! Een paar dagen voor Sinterklaas kreeg ik een pakketje maar ik mocht met het pas op 5 december opmaken. Rotterdamse Pieten hadden namelijk een lief pakketje en gedicht voor mij gemaakt! Van diezelfde Rotterdamse Pieten had ik ook al een zak pepernoten en speculaas gekregen in oktober. Afgelopen week ook met een aantal Nederlanders sinterklaas gevierd door een dobbelspel. Aankomend weekend ga ik ook nog met een aantal internationale studenten Sinterklaas vieren. Ik heb maar uitgelegd dat het zoiets als de Kerstman is en de (zwarte) Pieten maar niet genoemd. Hoewel ik dus het Sinterklaas gevoel te pakken heb ben ik ook al helemaal in de kerstsfeer. Overal in Edinburgh hangen namelijk al lichtjes en op Princesstreet (zeg maar de Coolsingel van Edinburgh) is een grote kerstmarkt.

De afgelopen week had ik al geen lessen meer. Helaas betekende dit niet dat ik al vakantie heb. Zo heb ik vorige week nog hard gewerkt voor een essay voor het vak Global Politics of Sex and Gender. Het essay ging over de vraag onder welke omstandigheden democratisering gunstig kan zijn voor vrouwen en gender gelijkheid. Nu denk je wellicht: democratie, de oplossing voor alles. Nou, niet dus. Tijdens de periode van het communisme waren er bijvoorbeeld in Polen voor vrouwen veel meer gunstige regelingen dan in de periode vlak na de transitie. Zo was abortus tijdens het communisme legaal maar na de invoering van democratie werd het illegaal (mede door de invloed van de kerk). Tot zover mijn politicologisch les want dit essay is inmiddels ingeleverd. Volgende week heb ik mijn eerste tentamen en daar ben ik al lichtelijk zenuwachtig voor. Ik maak nu lange dagen in de bibliotheek in de hoop volgende week wat zinnigs op te kunnen schrijven. Schrijven want na vier jaar ga ik voor de eerste keer weer een toets met de hand maken. Normaal mag ik de toetsen op laptop maken door een probleem aan mijn hand maar helaas accepteerde de universiteit mijn verklaring hier niet.

Om tussen de examens door nog even afleiding te zoeken ga ik nog drie dagen naar Dublin! Als ik terug kom heb ik vervolgens nog drie dagen om hard te leren en op de 20ste heb ik dan mijn laatste examen. Ik zou eigenlijk maar tot de 18de in mijn appartement kunnen blijven omdat Adam en Francis op vakantie gaan. Gelukkig mag ik nog een weekje blijven zodat ik niet tussendoor nog hoef te verhuizen. Het voelt heel gek dat mijn Schotse avontuur bijna is afgelopen. Aan de ene kant voelt het net alsof ik een beetje mijn draai heb gevonden en voelt Edinburgh inmiddels ook echt als een thuis. Aan de andere kant heb ik ook zin om iedereen weer te zien. Oh en niet te vergeten om weer kroketten, kaassoufflés en boterhammen met kaas en hagelslag te eten.

Ik ga nog 17 dagen hard werken en vooral veel genieten van het mooie Edinburgh. Liefs, Nanda

  • 09 December 2017 - 17:01

    Marga:

    He Nan, wij telllen ook af hoor!
    Heerlijk als je straks weer life in huis bent.
    Geniet nog van de resterende dagen, ook in Dublin, ooit fietste ik daar met Ineke doorheen!
    Veel plezier en tot de 23e op Schiphol
    Dikke kus, mamma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Edinburgh

Van september tot december studeer ik aan de University of Edinburgh.

Recente Reisverslagen:

23 December 2017

110 dagen

06 December 2017

93 dagen

14 November 2017

71 dagen!

03 Oktober 2017

Edinbruhh

09 September 2017

Een nieuw avontuur: Edinburgh
Nanda

Actief sinds 07 Mei 2014
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 5936

Voorgaande reizen:

04 September 2017 - 15 Januari 2018

Edinburgh

11 Juli 2014 - 15 Augustus 2014

India

Landen bezocht: